Czasu pracy kierowcy samochodu ciężarowego na terenie Wspólnoty Europejskiej został uregulowany Rozporządzeniem nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85.
Czas pracy kierowcy w ciągu dnia i w tygodniu.
Zgodnie z wspomnianym wyżej rozporządzeniem kierowca może w ciągu dnia prowadzić pojazd maksymalnie 9 godzin. Dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony maksymalnie do 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z rozporządzeniem tydzień to czas od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę. W ciągu tygodnia górną granicą prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest 56 godzin z zastrzeżeniem, że w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni nie przekroczy on 90 godzin. W praktyce oznacza to, jeżeli w jednym tygodniu kierowca prowadził pojazd 50 godzin, to w kolejnym tygodniu limit ten nie może przekroczyć 40 godzin.
Dzienny czas odpoczynku kierowcy.
Podczas doby kierowca ma obowiązek zastosować dzienny czas odpoczynku, w którym może swobodnie dysponować swoim czasem. W każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku. Regularny dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin, który można wykorzystać w dwóch częściach. Pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9 godzin. Kierowcy przysługuje skrócone dzienne okresy odpoczynku trwające minimum 9 godzin pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin.
Tygodniowy czas odpoczynku kierowcy.
Tygodniowy okres odpoczynku następuje po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, po których każdy kierowca powinien skorzystać z tygodniowego okresu wypoczynku. W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowcy przysługują: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające 45 godzin lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny.
Może Cię zainteresować Nasz artykuł:
Podatek od wartości dodanej procedury zwrotu.
Bezgotówkowa płatność na stacjach paliw a zwrot podatku VAT.